Lifestyle,  Výživa

Jak moc jsou super superpotraviny?

Dnešní doba se stala dobou supermanů, superžen, supermatek, supermarketů, superslev a superpotravin. Mohla bych se rozepsat o každé z kategorií na pár odstavců, ale zůstanu věrná své profesi a mrknu se na potraviny, které se označují jako ty super.

Předně musím uvést na pravou míru samotný název. Nic takového, jako jsou superpotraviny ve skutečnosti neexistuje, je to pouze marketingový výmysl. Někdo jednou přemýšlel, jak by mohl prodat víc dovezených surovin a napadlo ho použít superlativ. No vidíte, zase to super.

Přiznejme si, že příběhy o potravinách, které používali už staří Inkové, či jiné námi obdivované národy, nás nesmírně zajímají. Jejich zázračné účinky, jistá míra exotična a tajemna, to vše skládá mozaiku potřebnou k vzbuzení pozornosti. Jisté “detaily” jako třeba uhlíková stopa, plundrovaná krajina a vykořisťovaní zemědělci krásný obraz těchto surovin trochu kazí.

Samozřejmě, že pozitivní účinky tyto potraviny mají, o tom není sporu. Vyšší obsah zdraví prospěšných látek – vitamínů, minerálních látek, antioxidantů, vlákniny nebo esenciálních mastných kyselin hovoří pro jejich konzumaci. Pokud chcete zvýšit odolnost organismu, posílit imunitu nebo bojovat proti nepříznivému působení volných radikálů, pravděpodobně vám některá ze superpotravin bude doporučena. Ale tady zvedám varovný ukazováček! Základem vždy musí být správně sestavený, pestrý a vyvážený jídelníček. Hamburgerovým pojídačům a fastfoodovým fanouškům nepomůže ani hyper superkoktejl z těch nejvíc super superpotravin.

Jak se tedy těšit ze zdraví prospěšných potravin a současně nemít špatný pocit? Zkuste se poohlédnout u nás. To, co nabízí moderní marketingové superpotraviny najdete často i v kuchařkách našich babiček. Navíc lokální suroviny, které u nás dozrály a jsme na ně zvyklí s sebou přináší menší riziko alergií.

Přestaňme tedy závidět Inkům jejich bobulky a začněme šlapat zelí a loupat česnek.

Co tedy přiváží lodě na náš stůl z cizích krajin?

Citrusy

V zimním období si pravidelně doplňujeme hladinu vitamínu C pojídáním citrusových plodů, mezi které patří citróny, limetky, pomeranče, mandarinky i dnes velmi populární pomelo. Z dalších prospěšných látek obsahují vitamín E, betakaroteny i anthokyany.

Divoký losos

Je skvělým zdrojem omega 3 mastných kyselin (DHA a EPA), které podporují správnou činnost mozku a očí. S lososem si zlepšíte paměť, zlepšíte kvalitu pokožky a podpoříte imunitu.

Zelené potraviny

Patří mezi ně například chlorella, spirulina, mořské řasy. Na obalu najdeme, že tyto přírodní látky zvyšují imunitu, působí antioxidačně, nabíjí nás energií a oddalují únavu. Pořád bojuju s tím, zda vám je sem vůbec dávat, ale momentálně zažívají boom, tak je tu máte. Já je ovšem nepoužívám.

Chia semínka

Chia jsou také antioxidantem. Určitě se doporučují proti působení volných radikálů a zlepšení imunitního systému. Dokáží hydratovat organismus, díky dobré absorpci vody. Jsou nabité bílkovinami, kromě nich obsahují omega-3 mastné kyseliny (je nutné semínka před konzumací pomlít, jinak z nich nevydolujeme ani mikrogram zdravého tuku), řadu vitaminů, minerálních látek a stopových prvků. Jejich pravidelná konzumace napomáhá snížení krevního tlaku a cholesterolu.

Hlíva ústřičná

Jako přírodní antibiotika působí hlíva ústřičná. Díky obsahu betaglukanů posiluje imunitní systém a snižuje hladinu cholesterolu. Podporuje správnou funkci střev díky obsahu vlákniny. Doporučuje se na udržení hladiny cukru v krvi i na tvorbu červených krvinek.

Goji (kustovnice)

Goji zvyšuje imunitu, chrání cévy a brání stárnutí buněk. Také zlepšuje odolnost vůči stresu a díky zeaxanthinu působí příznivě na náš zrak. Množství antioxidantů je také nezanedbatelné.

A teď si porovnejte, co jedly už naše babičky a zaručeně poslouží i nám.

Brusinky

Chcete posílit močové cesty? Brusinky jsou to pravé pro vás, obsahují vitamíny A, E, C, a také vápník, železo, draslík a hlavně hořčík.

Bobulovité ovoce obecně – maliny, ostružiny, černý rybíz

Ostružiny a maliny jsou významným zdrojem vitaminů A, B i C. Černý rybíz ( a také brusinky) je kromě vitaminů i výborným zdrojem červených barviv – anthokyanů.

Špenát

Sice se zjistilo, že špenát nemá až tolik železo, jak se původně myslelo, ale stejně patří do našeho pestrého jídelníčku. Je zdrojem skupiny vitaminu B, C, E, K, karotenoidů, železa a minerálních látek jako je draslík, vápník, hořčík, jód a fosfor. Chlorofyl, zelené barvivo, které obsahuje, působí protizánětlivě a má regenerační účinky.

Petrželka

Konkrétně její nať, patří mezi léčivé bylinky. Obsahuje vysoké množství minerálních látek a vitaminů, které zvyšují vitalitu a zdraví člověka. Obsahuje flavonoidy,  které působí jako antioxidanty. Je mimořádně bohatá na chlorofyl. Petržel dokáže snížit tlak a zlepšit funkci ledvin.

Česnek

Pokud nesnášíte antibiotika, jedno můžete vzít na milost, a tím je česnek. Při prvních příznacích nachlazení a onemocnění dýchacích cest rozhodně začněte vše česnekovat. Bojuje proti virům, parazitům, posiluje imunitu, srovnává krevní tlak, snižuje cholesterol a zlepšuje trávení. Padají vám vlasy? Dejte si česnek, rovnou se vám zlepší i pleť a nehty. Obsahuje vitamíny A, B, B1, B2, B3, C a E. Minerální látky draslík, fosfor, chrom, hořčík, mangan, vápník, zinek, jód, sodík.

Oříšky

Vlašské ořechy jsou skvělým antioxidantem díky vysokému obsahu vitamínu E. Také nám přináší vitamín B, zinek, měd a mangan. Pokud si zvyknete je jíst pravidelně, sníží vám hladinu cholesterolu v krvi, riziko infarktu a zlepší náladu. Obsahují poměrně dost vlákniny, která působí blahodárně na zažívání a vlašáky jsou prokazatelně pozitivní i na funkci nervového systému. Také obsahují omega 3 mastné kyseliny.

Ovesné vločky

Obsahují beta glukany, látky na bázi vlákniny, které snižují hladinu krevního cholesterolu

A na závěr jedna speciální rada.

Jezte kysané potraviny! Ať už kysané zelí, fermentovanou zeleninu nebo zakysané mléčné výrobky. Pro svoji střevní mikroflóru nemůže udělat nic lepšího. Také podpoříte imunitu a nadopujete se vitamíny.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *