Lifestyle,  Výživa

Poklady ze zahrádky

Superpotraviny ze zahrádky

Využijte léta k nadopování organismu nejen slunečními paprsky, ale i superpotravinami, které si jednoduše natrháte doma. Pokud nevlastníte zahrádku, není problém najít si farmáře, drobného pěstitele s přebytky nebo zahradu se samosběrem.  Jak se říká, kdo hledá, najde a v tomto případě i mlsá.

Meruňky jsou nejcennějším peckovým ovocem, obsahují tolik vitamínu C, vitamínů skupiny B, provitamínu A, kyseliny listové, mědi, kobaltu, draslíku a dalších důležitých látek, že se na dlouhou dobu staly předmětem zkoumání vědců. My žádné vědecké meruňkové experimenty nepotřebujeme, protože se opíráme o dlouhá léta výzkumů našich babiček a prababiček. Meruňky můžeme jíst nasladko i naslano, mražené, sušené i zpracované ve formě zavařenin, marmelád, pečených čajů a ano, i likérů a pálenek. V tomto období je doporučuji čerstvé, díky obsahu vlákniny i pro ty, kteří jsou v procesu hubnutí.

Jahody mají, i přes svoji sladkou chuť, velmi malý obsah kalorií ( když je porovnáme s jiným ovocem). I taková dýně vyjde ze srovnání poražená. Pár jahod denně hladce pokryje potřebu vitamínu C. Provitamín A, kyselina listová, železo i draslík podporují imunitní systém. Barvivo, které obsahují – antkyany – pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Jahody na nás působí jako silný antioxidant, dokonce nejsilnější ze všeho ovoce vůbec.

Rybíz je v dnešní době trochu opomíjeným ovocem, a já volám po jeho rehabilitaci! Podobně jako jahody nás zásobuje potřebným vitamínem C. Vitamín E, vitamíny skupiny B, vápník, hořčík, železo a další prvky doplňují zdravý koktejl. Nejvíce vitamínu C je samozřejmě v černém rybízu, v červeném však najdeme kyselinu salicylovou, přesně tu, kvůli které v zimě kupujeme různé chemické preparáty na nachlazení. Barvivo – karotenoidy – opět antioxidačně kouzlí s naším stárnutím a rutin pracuje ze všech sil pro naše cévy.

Angrešt dávejte dětem a vy si dejte také, v prvním případě podporuje správný růst, ve druhém posílí nervy. Znovu ve složení najdeme vitamín C, provitamín A, skupinu vitamínů B. Nezanedbatelný je obsah křemíku, stavebního materiálu našich kostí, manganu a hořčíku, důležitých pro svaly. Vlákniny je přibalena jako bonus navíc.

Maliny obsahují kromě céčka, áčko a béček také vysoký obsah kyseliny ellagové. Že jste o ní ještě neslyšeli? Snižuje cholesterol a ve spolupráci s rutinem, kterého jsou maliny plné, posiluje celý cévní systém, zastavuje krvácení v těle, prý hlavně z nosu a dásní. Teď abych při všech výletech s dětmi měla plnou krabičku malin a vyzkoušela, zda je to pravda. Máte problém se žlučníkem? Dejte si maliny. Jsou žlučopudné, a tedy doporučovány při žlučníkových i jaterních problémech.

Borůvky barví, což znamená jediné, přítomnost barviva – antokyanu, a také myrtilinu. Štít proti volným radikálům aktivuje už jedna hrst, ať už lesních nebo zahradních. Chcete vidět až za roh? K tomu vám nepomohou ani borůvky, ale zrak vám zlepší zcela jistě, stačí pravidelný přísun těchto malinkých modrých zázraků. Navíc vás přestane bolet žaludek a zmizí únava.

Takže vitamínové pilulky do šuplíku, létu zdar a tomu na zahrádce zvlášť.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *